Depresja i zaburzenia lękowe

Depresja jest realną chorobą, którą można, i należy leczyć. Skorzystaj z pomocy psychologa, gdyż podstawą leczenia depresji jest psychoterapia.

Depresja może dotknąć Ciebie

Jeżeli czujesz ciągły smutnek, załamanie oraz przygnębienie i dodatkowo taki nastrój utrzymuje się prawie codziennie przez większość dnia oznacza to, że możesz cierpieć na depresję. Bardzo często tym uczuciom może towarzyszyć także niepokój lub lęk, a także negatywne myśli o sobie, o świecie i o przyszłości. Dla swojego dobra i dobra swoich bliskich, najlepiej spotkać się wtedy z psychologiem, aby wstępnie ustalić powody takiego stanu psychofizycznego i rozpocząć terapię.

Depresja, Polski Psychoterapeuta w Berlinie
Depresja, Polski Psycholog w Berlinie

Depresja może dotknąć kogoś bliskiego

Jeżli zauważysz, że ktoś Tobie bliski traci radość życia i nie czerpie przyjemności z czynności, które dotychczas go cieszyły oznacza to, że może cierpieć na depresję. Nie jest łatwo patrzeć, gdy osoby dla nas ważne, tracą zainteresowanie pracą, spotkaniami towarzyskimi, codzienną aktywnością, hobby i różnego rodzaju przyjemnościami, które kiedyś stanowiły dla nich rozrywkę. Pamiętaj, że bardzo rzadko będziesz w stanie pomóc bliskim samodzielnie, dlatego najlepiej przekonać takie osoby, aby skorzystały z pomocy psychologa.

Jakie mogą być oznaki depresji?

Smutek i przygnębienie

Długotrwały smutek i przygnębienie to jeden ze znaków rozpoznawczych depresji. Poczucie bycia nieszczęśliwym, smutnym czy załamanym to kolejne elementy obniżonego nastroju. Nastrój osób z depresją najczęściej jest najgorszy rano, a w ciągu dnia nieco się poprawia.

Alienacja, zamknięcie się w sobie

Osoby cierpiące na depresję tracą chęć do spotkań towarzyskich, nie mają siły lub energii na aktywne spędzanie czasu z bliskimi. Może temu towarzyszyć też senność.

Bóle głowy, niepokój, lęk

Nagłe i męczące bóle głowy mogą być objawem depresji. Pojawiają się one często w chwilach stresu lub sytuacji wywołującej niepokój.

Spadek Libido

Osoby chore na depresję mogą mieć zmniejszone potrzeby seksualne wynikające z braku ochoty na seks.

Zaburzenia snu

W stanach depresyjnych zaburzenia snu mogą polegać na zbyt wczesnym, ale też na częstym, budzeniu się, przez co sen nie daje odpowiedniego wypoczynku

Myśli samobójcze

U osób z depresją jedynym rozwiązaniem problemów może się wydawać samobójstwo. Inne wyjście z sytuacji dla nich nie istnieje lub jest nieosiągalne

Psychoterapia w przypadkach depresji

Depresja na dzień dzisiejszy jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń psychicznych i obok wielu chorób somatycznych stanowi jedną z najczęstszych przyczyn pogorszenia funkcjonowania społecznego.

Istnieją wiele badań. które potwierdzają skuteczność terapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń depresyjnych. Wskazuje się w nich, że u pacjentów podejmujących terapię zauważalna jest poprawa w postaci zmniejszenia symptomów depresji, przy jednoczesnym polepszeniu codziennego funkcjonowania.

Pierwszym krokiem leczenia depresji jest wytworzenie się relacji terapeutycznej między pacjentem i terapeutą. By to uzyskać, psycholog słucha i wczuwa się w perspektywę pacjenta, z czasem tworząc formułę wyjaśniającą depresję pacjenta. Równolegle do tego procesu, zaczyna się kształtować i wyłaniać specyfika relacji między pacjentem i psychoterapeutą, wskazująca na charakter powtarzających się w życiu pacjenta wzorców relacyjnych, które stanowią podłoże i źródło doświadczanych przez niego trudności. Więcej o depresji można przeczytać na stronie WHO.

Masz pytania?

Aby dowiedzieć się więcej lub zadać pytanie proszę skorzystać z formularza poniżej.